Fantastiska idéer #27 ×

Mission Impossible på Stockholms ringled

Med kompetens och innovation som främsta vapen lyckades Rickard Sundström och hans kollegor presentera en Vägplan för två helt nya anslutande ramper – mitt i ett av Stockholms viktigaste och hårdast trafikerade vägavsnitt.

Årstalänken utgör en del av Stockholms ringled som kopplar samman Södra länken med Essingeleden norrut och E4/E20 söderut. Vägavsnittet är ett av de mest trafikerade i Sverige. Trafikmängderna har de senaste åren ökat mer än beräknat, Södra länken och Essingeleden närmar sig kapacitetstaket. Detta innebär att trafiksystemet är mycket känsligt och idag leder minsta incident till trafikstörningar och köbildning i Södra länken.

WSP fick i uppdrag att ta fram en Vägplan för två nya anslutande ramper på Årstalänken, en östgående och en västgående. Med ramperna på plats kommer många av de körfältsväxlingar som trafiken idag behöver göra kunna undvikas. Därigenom förebyggs incidenter som kan leda till olyckor, trafikstörningar och köbildning. Preliminär tidplan för fastställd vägplan är december 2016 och förfrågningsunderlag/produktion planeras till 2017/2019.

Den stora utmaningen i genomförandet av projektet är att överhuvudtaget kunna bygga, samt att hålla sig inom en mycket kort tidplan och begränsad budget. Det kommer krävas ett flertal komplicerade trafikomläggningar i ett extremt trångt område.

 

Av säkerhetsskäl är det av yttersta vikt att det stora trafikflödet inte får påverkas under byggtiden så att det blir stopp i Södra länkens tunnlar. Det trånga arbetsområdet gör även att arbetsmiljön är en av de stora utmaningarna för projektet.

För att kunna klarlägga platsbehovet har det varit nödvändigt att projektera anläggningen ovanligt detaljerat. En VR-modell har byggts upp för att illustrera anläggningen såväl i färdigt skick som under byggtidens olika faser samt underlätta identifieriengen av problemområden och konfliktpunkter.

– Jag är mycket stolt över hur WSP med hjälp av innovativa lösningar och kompetent personal kunnat genomföra ett så komplicerat projekt inom budget och dessutom med extremt kort tidplan, säger Rickard Sundström, uppdragsansvarig på WSP.

En av projektförutsättningarna var t ex att kunna bygga två nya ramper i en befintlig trafikplats utan att påverka kapaciteten på omkringliggande vägnät (Årstalänken, Essingeleden och Södra Länken) – sannerligen en utmaning av rang.

Den stora utmaningen i genomförandet av projektet är att överhuvudtaget kunna bygga, samt att hålla sig inom en mycket kort tidplan och begränsad budget.

Du deltar i tävlingen och hjälper bästa idén segra genom att dela den och motivera varför idén är bäst. Den bästa motiveringen till den bästa idén vinner en Apple Watch.

Du har motiverat varför denna idé är fantastisk. Passa på att ge idén ytterligare poäng genom att dela din motivering i sociala kanaler. Varje kanal ger ytterligare en poäng till idén.

Nu har du motiverat varför denna idé är fantastisk. Tack för ditt bidrag!

Motivera varför detta är din favoritidé

×

Tack för din motivering!

×

Du har nu gett en poäng till idén "Mission Impossible på Stockholms ringled"! Passa på att ge idén fler poäng genom att dela din motivering i sociala kanaler. Varje kanal ger ytterligare en poäng till idén och ökar chansen att just din favorit ska vinna.

Poäng: 1/4

Läs mer om Kommuner, Utveckling av städer och regioner, Vägar på wspgroup.se

Kontaktperson: Patrik Guné
tf Affärsområdeschef Samhällsbyggnad
+46 10 722 85 18, patrik.gune@wspgroup.se

Fler fantastiska idéer

# 44

Ett utsuddat streck öppnade flaskhalsen

Genom en så enkel insats som att ta bort en heldragen linje lyckades Sebastian Hasselblom eliminera stora delar av köerna på ett av Sveriges mest trafikerade vägavsnitt.

# 53

Minskat tryck för robustare system

Haninge kommun ville omvandla ett sommarstugeområde till permanent standard vilket ställde krav på ett nytt avloppssystem. Genom att lägga ihop information från olika källor skapades en ny lösning.

# 52

Koll på t-banan i Singapore och Stockholm

Tänk dig att du har en massa data om Stockholms tunnelbanesystem i din dator. Tänk dig att du genom några enkla knapptryckningar kan se status och historik på en specifik del av anläggningen in i minsta detalj. Detta är idag verklighet på Trafikförvaltningen (SL).

Visa alla idéer